(Un-)Möglichkeiten der empirischen Genderforschung in den Neurowissenschaften
Das Thema Geschlecht durchkreuzt das Forschungsfeld der Neurowissenschaften auf unterschiedlichen Ebenen. Seit einiger Zeit schon wird die Notwendigkeit betont, die neurobiologische Geschlechterdifferenzforschung auf der Ebene der experimentellen Praxis zu erweitern, zu ergänzen, auszudifferenzieren. Statt auf Differenz soll empirisch auf Veränderbarkeit, Fluidität, Diversität von Geschlecht fokussiert werden. Aber wie? Wie kann eine geschlechtertheoretisch fundierte neurowissenschaftlich-empirische hands-on Forschung aussehen? Was kann empirisch „funktionieren“ und theoretisch „ausreichen“, was nicht? Mit welchen Aspekten der theoretischen Geschlechterforschung sollte in dieser praxisorientierten Experimentalarbeit gearbeitet werden? Sind best-practice-Beispiele sinnvoll? In einer interdisziplinären Fachkultur zwischen Konstruktion und De-konstruktion treten konkrete Spannungen zwischen Labor und Feminist STS auf. Welche und wie kann oder sollte man dabei Diskussionen zwischen den Fachkulturen in Bewegung setzen?
Vgl. auch die interaktive Webdokumentation Neurobiologisches Korrelat.
(Im-)Possibilities of Empirical Gender Research in Neuroscience
The issue of sex/gender crosses the research field of neuroscience at different levels. For some time now, the need has been emphasized to extend or to complement neurobiological sex/gender difference research at the level of experimental practice. Instead of difference, we should focus empirically on the variability, fluidity, and diversity of sex/gender. But how? How can a gender theory founded neuroscientific-empirical hands-on research look like? What can empirically „work“ and be theoretically „good enough“ and what not? Which aspects of theoretical sex/gender research should be used in this practice-oriented experimental work? Are best-practice examples useful? In an interdisciplinary research field between construction and de-construction, concrete tensions between laboratory and feminist STS arise. Which ones and how can we initiate discussions between the disciplinary cultures?
Anelis Kaiser, PhD, is professor for Gender Studies in STEM at the University of Freiburg, Germany. From 2013 to 2016, she was Marie Heim-Vögtlin Fellow at the University of Bern, Switzerland. Anelis Kaiser is co-founder of the international research network NeuroGenderings (https://en.wikipedia.org/wiki/The_NeuroGenderings_Network), and has examined sex/gender in the brain as it relates to exploring the existence of paradigmatic, methodological, and statistical defaults that interfere with assessing the presence or absence of sex/gender differences. For over ten years, she has also examined the question of „sex in the brain“ from a science studies perspective. She studied psychology and received her Ph.D. from University of Basel, Switzerland.
Literatur
Schellenberg, Diana/Kaiser, Anelis (2016) The sex/gender distinction: Beyond F and M. In: Travis, Cheryl/White, Jeffrey. W. (Hrsg.): APA Handbook of the Psychology of
Women. Washington, DC: 165–187.
Kaiser, Anelis (2016) Gender Matters and Gender Materialities in the Brain. In: Pitts-Taylor, Victoria (Hrsg.): Mattering: Feminism, Science and Materialism. New York:
122–139.
Kaiser, Anelis/Eppenberger, Leila S./Smieskova, Renata/Borgwardt, Stefan/Kuenzli, Esther/, Ernst-Wilhelm/Nitsch, Cordula/Bendfeldt, Kerstin (2015) Age of second
language acquisition in multilinguals has an impact on grey matter volume in language-associated brain areas. In: Frontiers in Psychology 6: 638.
Kaiser, Anelis (2012) Re-conceptualizing Sex and Gender in the Human Brain. In: Journal of Psychology, 220/2: 130–136.
Foto: © Albert-Ludwigs-Universität Freiburg